PROJECTOR SCHERPT DE ZINTUIGEN AAN

29.09.2018
HAAR, Montevideostraat 5, 2000 Antwerpen

Eind september brengt PROJECTOR nieuwe tendensen binnen de audiovisuele kunsten samen tot de immersieve hoogmis van het bewegend beeld. Ook deze editie mikt het festival op meeslepende visuals, een nachtelijke expo met intermediale installaties en uiteraard muzikale hoogtepunten. Kop sprak met organisatoren Natalie Meeusen (visual artist Natché), Line Pillet (Het Debuut) en Daniela Castro Ramirez (KOP vzw) over de evolutie van het concept en de ronkende affiche.

De eerste PROJECTOR werd in het leven geroepen om de background visual uit haar niche te breken. Is dit nog steeds een belangrijke drijfveer?
DANIELA: Inderdaad, PROJECTOR begon in 2015 om een platform te bieden aan de digitale kunsten, maar ook live illustratie en animatie. We wilden het beeld juist naar de voorgrond verschuiven, om zo een andere dialoog te creëren tussen het beeld en de muziek.
NATALIE: Als VJ ben je toch een beetje de underdog, merkte ik vaak uit eigen ervaring.
Met PROJECTOR wilden we de rollen omdraaien en het visuele, eerder dan het muzikale, de toon
laten zetten. Vandaag de dag gaat het zeker de goede richting uit. De meeste venues hebben het juiste materiaal in huis en er zijn verschillende festivals die veel aandacht besteden aan het visuele
aspect. Het is een meer evenwichtig geheel aan het worden, zeker door de opkomst van live streams en LED schermen.

De line-up bestaat wederom uit live-acts gekoppeld aan een VJ of illustrator, met de nadruk op collaboratie?
NATALIE: We wilden meer doordachte samenwerkingen, een echte wisselwerking tussen muziek en beeld. Maar dat is zeker niet vanzelfsprekend aangezien het tijd vergt om elkaars werkmethodiek en stijl af te tasten en te verzoenen. Wat getoond wordt is wel degelijk het resultaat van een audiovisueel onderzoek.
LINE: Inderdaad, het was even belangrijk voor de muzikanten om mee te stappen in het verhaal en zo intrigerende live-acts tot stand te brengen. We kijken vooral uit naar Rival Consoles, een primeur voor Antwerpen! De Londense producer zit bij Erased Tapes en weet, net als zijn labelgenoot Nils Frahm, het elektronische en klassieke heel organisch te verzoenen tot sferische muziek die een ruimte kan inpalmen. Hij neemt trouwens zijn eigen VJ mee, niet minder dan Robert Raths, de oprichtervan Erased Tapes, waarmee hij reeds live A/V performances maakte o.a. voor Boiler Room in het V&A Museum en Bespoke in Tate.
DANIELA: Voor de line-up van zowel de DJ’s en VJ’s wilden we zowel inzetten op lokaal als internationale namen en gevestigde waarden combineren met nieuw talent.En daarnaast wilden we ook meer vrouwen op de affiche, waaronder Stellar OM Source  en MONOMONO.

 De line-up brengt voornamelijk elektronische muziek, past dit beter?
NATALIE: Niet per se, tegenwoordig heb je ook echt goede visuals bij hiphop of popoptredens, maar het is wel begonnen bij elektronica. Als toeschouwer wil je wel meer beleven dan één persoon achter een laptop, visuals kunnen daar wel meer een narratief bij creëren.
LINE: Inderdaad, beelden kunnen de muziek even krachtig uitdragen. De abstractie van elektronische muziek leent zich goed om de muziek visueel te beleven, zeker als je die abstractie verder uitspit in het beeld.
NATALIE: Heel wat grote namen als Arca, Björk, Max Cooper of Flying Lotus besteden veel aandacht aan visuals maar dat zijn dan echt visual artists met een eigen stijl die op gelijke voet staan en geen concessies doen.
DANIELA: Maar we wilden zeker ook een tegengewicht bieden met meer figuratieve illustratoren, zeker even interessant qua storytelling.

Aan de snelle evolutie van de schermen merk je ook wel dat het visuele meer en meer aanspraak maakt op de totale belevenis van de toeschouwer.
LINE: Daarom willen we meer denken in functie van hoe je een werk in de ruimte presenteert en afstappen van die typische square, die wat verloren gaat op de achtergrond. De schermen worden op maat van de ruimte ontworpen, zodat het geheel een meer ervaringsgerichte installatie wordt.
NATALIE: Met mapping creëer je automatisch meer diepte in de ruimte door de schermen als verschillende dimensies te laten interageren. Het zal voor de VJ’s ook meer een uitdaging zijn qua opstelling en ontwerp.
DANIELA: De nadruk ligt op experiment en innovatie, zowel qua vorm als inhoud. Daarom hebben we ook Janna Beck uitgenodigd, de oprichtster van Collectiv National en MAXlab. Janna leidt het onderzoekstraject naar crossmedia in de beeldende kunsten bij de Antwerpse Academie. Daar ontwikkelde ze samen met Kris Meeusen van LAB101 het project Growing gifs, een software waarmee illustratoren elkaars animaties live kunnen bewerken door middel van Wacoms.

Voor de nachtelijke expo werd een open call gelanceerd. Kan je daar wat meer over vertellen?DANIELA: Voor de expo willen we het bewegend beeld in al haar facetten een platform geven om een beeld te geven van hoe de audiovisuele kunsten meer en meer doorsijpelen in de hedendaagse kunstpraktijk. Samen met Janna Beck en visual artist Alexandra Crouwels zal een selectie gemaakt worden van boeiende installaties die het publiek kunnen bezweren.
LINE: We wilden toonmogelijkheden creëren in een heel andere context. Het nachtelijk kader biedt een heel andere ervaring waar je beter kan scherpstellen op de sensorische ervaring die zulke installaties teweegbrengen. De open call loopt nog tot en met 26 augustus.

PROJECTOR 29.09.2018

HAAR
Montevideostraat 5, 2000 Antwerpen