PROJECTOR // Sarah Mayer x KOO

13/05/2021
KOP Artspace, Amerikalei 128, 2000 Antwerpen

PROJECTOR werd in 2014 opgericht door AV kunstenares Natalie Meeusen aka Natche en door curator en organisator Daniela Castro Ramirez van KOP.
Tijdens onze liveshows slaan muzikanten en visuele kunstenaars de handen in elkaar. Samen creëren ze live nieuw werk te midden van unieke stage designs en scenografieën.

Voor deze samenwerking cureerde Natche artiesten Sarah Mayer en KOO om samen te werken aan een audiovisueel project.

Het eindresultaat zal live getoond tijdens de release van ‘DISSOLVE ME’, 13 mei 2022, te KOP’s Artspace.

 

INTERVIEW kunstenaars Sarah Mayer x KOO (Gizem Karaosmanoğlu)

 

Hoe zou je je werk bij vrienden en familie omschrijven?

Sarah: Dat is echt een hele goede vraag – en iets wat me veel moeite kost! Ik ben een XR-artiest die voornamelijk Augmented Reality-ervaringen creëert voor onze klanten bij Popul-AR (mijn job overdag), waar ik ook artistiek directeur ben. We creëren aantrekkelijke imaginaire werelden en moderne, visueel aantrekkelijke assets voor een verscheidenheid aan projecten en klanten. Ik ben ook een traditioneel geschoolde modeontwerper en ik verwerk mijn meta-modestijl in AR-creaties en -renders.

 

Gizem: Ik probeer het simpel te houden, tenzij iemand mij specifieke vragen stelt over mijn (artistiek) werk. Ik creëer en treed op als geluidskunstenaar en elektronisch muzikant. Ik doe ook wat geluidswerk in de bioscoop – zowel op de set als in de postproductie.

 

Hoe zou je zelf je stijl omschrijven? Waarin verschilt het van je peers? En van KOO/Sarah?

Sarah: In mijn persoonlijk werk probeer ik telkens een nieuw klein universum te creëren, een andere wereld vol fantastische wezens, organische robots en drijvende rotsen. Ik ga er meestal gewoon voor en probeer niet te veel na te denken over wat het moet worden. Meestal duikt een verhaal voor een bepaalde visual pas op nadat ik die af heb. Dus misschien is dat anders dan andere mensen. Eerst creëer ik, dan bedenk ik een verhaal en dat verhaal gaat misschien verder in de volgende visual.

Wat KOO betreft, denk ik dat we allebei een voorliefde hebben voor het abstracte en surrealistische. Zij doet met muziek wat ik met visuals doe.

 

Gizem: Ik word erg getriggerd door bepaalde momentane gevoelens en sensaties tijdens het creëren. Ik plan of leg niets uit, tenzij ik aan een specifiek project werk waar andere dingen bij betrokken zijn. De momentane sensaties kunnen echter zijn veroorzaakt door andere, langdurige situaties of omstandigheden. Maar wat voor mij belangrijk is, is die sensatie die mij aanspoort om te gaan creëren. En ik herinner me die vonk meestal als de belangrijkste emotie van dat specifieke nummer of werk.

 

Ik geloof dat ik de neiging heb om in donkere, sombere en angstige gebieden van het emotionele spectrum te blijven hangen. De manier waarop ik met geluiden en texturen speel, geeft me altijd een soort geagiteerd, somber of een ongemakkelijk gevoel, of andersom, ik merk dat ik naar dat gevoel op zoek ben. En ik voel me voortdurend geconfronteerd met mijn emoties en gevoelens als ik hoor wat ik aan het eind componeer of construeer. Die confrontatie is ietwat onduidelijk en uitdagend voor mij. Ik vind het fascinerend. Het geeft me de drive om meer te creëren, om dat gevoel of die vonk weer te pakken te krijgen en vast te houden.

Ik zou niet precies weten hoe het anders zou zijn dan mijn peers. Misschien het feit dat ik creëer uit kortstondige vonken, zonder achtergrondverhalen of veel gedachten. Maar ik kan wel gemakkelijk verhalen verzinnen als dat nodig is. Haha.

Maar in deze samenwerking met Sarah voelde ik een gelijkaardige artistieke benadering en creatie om ons werk vorm te geven. En ik geloof ook dat elk verschil in onze stijl of manier van maken een positieve bijdrage heeft geleverd aan ons werk.

 

Hoe was het om samen te werken aan een project als dit?

 

Sarah: Fantastisch Ik wil vaker met muzikanten werken! Het is voor mij zo’n geweldige combinatie! Het samenwerken brengt alles gewoon naar een ander niveau, de werelden die ik creëer komen echt tot leven met muziek. Wat zou een film als DUNE zijn zonder muziek trouwens? Zo zie ik dit project ook.

 

Gizem: Heel spannend en aangenaam. Het is verbazingwekkend om te zien hoe je steeds meer te weten komt waartoe de ander in staat is, en hoe je eigen kunst opgaat in die van een ander. Je voelt constant enthousiasme over het resultaat en elke dag word je blij van de gesprekken die je voert en van de uitkomst.

 

Wat voor soort universum wilde je creëren?

 

Sarah: Ten eerste iets dat zou passen bij de muziek en de visuele stijl van KOO in combinatie met mijn visuele stijl. Dat was het uitgangspunt. De wereld die we voor het publiek willen creëren, richt zich op dit visuele en muzikale verhaal dat zich door een tunnel van verschillende werelden slingert.

 

Gizem: We wilden een post-menselijke en dromerige wereld creëren met een aantal organische accenten, waarvoor Sarah’s creaties zeer geschikt en aantrekkelijk zijn. En hopelijk zal mijn muziek het complementaire en versterkende element zijn voor het verhaal in de wereld die we hebben gecreëerd.

 

Hoe zijn jullie het eens geworden over de ontwerpen?

 

Sarah: Dat was vrij gemakkelijk. We kwamen eigenlijk vrijwel tegelijkertijd op hetzelfde scenografie-idee! Vanaf dat moment wisselden we gewoon foto’s uit ter inspiratie en van de voortgang, totdat we allebei tevreden waren.

 

Gizem: We hebben eerst elkaars werken bekeken en geprobeerd een idee te krijgen hoe de mogelijke samenwerking tussen ons tot stand zou kunnen komen, welke elementen van onze stijl we zouden kunnen samenbrengen en wat we met onze kunst in onze samenwerking willen overbrengen. We kregen al snel een idee en begonnen er meningen over uit te wisselen. Gelukkig zaten we bijna vanaf het begin op hetzelfde spoor. En het ging vrij vlot.

 

Wil je nog iets kwijt?

 

Sarah: Ja, ik zou willen zeggen dat dit soort projecten belangrijk zijn voor de XR-scene. Er is nog steeds niet genoeg exposure heb ik het gevoel. Ik zou graag zien dat muziek en virtuele werelden veel meer samenkomen – ook binnen musea en tentoonstellingen – zodat XR-artiesten uiteindelijk echt op hetzelfde niveau worden gezet als kunstenaars die niet-digitale media gebruiken.

 

Gizem: Ik zou het belang van zo’n project voor kunstenaars willen aangeven. Projector is een heel mooi project en een geweldige kans voor kunstenaars uit verschillende disciplines om elkaar te ontdekken en te ontmoeten. Deze creatieve platforms die kunstenaars krijgen om samen te creëren, helpen hen om te groeien en zichzelf en hun grenzen op de best mogelijke manier te verkennen.