KEVIN KOTAHUNYI CUREERT: ADEL SETTA X ABSA SISSOKO

Vernissage: 20.03 Expo: 21.03 - 05.04
KOP Artspace // Amerikalei 128 // 2000 Antwerpen

Kunstenaar Kevin Kotahunyi cureert het komende KOPLABO. Hij schuift Adel Setta en Absa Sissoko naar voren, twee jonge kunstenaars die samen met uiteenlopende media gaan experimenteren. Het resultaat van hun samenwerking zie je van 20/03 tot 5/04 bij KOP.

Kevin, waarom heb je Adel en Absa samengezet?

Kevin: Ik vond het interessant om een fotograaf en een beeldend kunstenaar bij elkaar te brengen. Adel breidt zijn werk sinds kort uit. Hij experimenteert met nieuwe dragers. Absa schilderde vooral, maar maakt nu ook expliciete en uitdagende keramiek.

Absa: Recent heb ik ook leren zeefdrukken, omdat ik mijn dragers wil uitbreiden. Mijn kunst is eerder therapie. Voor mij heeft ze een uitgesproken betekenis, maar misschien niet voor degene die waarneemt.

 

Hebben jullie elkaars werk al gezien?

Adel: We hebben elkaar al gevolgd op Instagram, misschien gaan we daar al beginnen experimenteren.

 

Een conversatie over kunst vind ik veel waardevoller dan wat voorbij scrollen en ‘vind ik leuk’ klikken.

 

Hoe staan jullie ten opzichte van social media?

Adel: Instagram is voor mij een fastfoodcultuur. Je krijgt een fotootje dat je voorbij scrolt en klaar. Het is altijd in 2D. In die vijf seconden moet je als kunstenaar de aandacht van de kijker vangen en wachten op een hartje. Terwijl ik veel liever heb dat mensen effectief komen kijken naar een werk dat er staat, op een plek waar ze in discussie kunnen treden met elkaar. Een conversatie over kunst vind ik veel waardevoller dan wat voorbij scrollen en ‘vind ik leuk’ klikken. Zelf wil ik dan ergens in een hoekje gaan zitten en luistervinken naar wat mensen zeggen over mijn werk. Ze moeten het niet goed vinden. Als mensen erover nagedacht hebben, ben ik blij.

Absa: We vergeten te snel dat er musea zijn waar we heen kunnen gaan. Het is helemaal anders om in het echt tegenover een kunstwerk te staan. Een foto op Instagram is, zoals Adel zegt, 2D. En het werk ziet er in het echt vaak anders uit. De beleving in het echt is ook gewoon beter. En met Instagram leg je jezelf druk op, want het is een medium waarop je probeert te imponeren.

 

Kevin, jij hebt de laatste maanden wel vaker gecureerd. Waarmee houd je rekening als je mensen samenzet?

Kevin: Ik begin gewoon vanuit mezelf. De kunstwerken die ik maak hebben vaak met racisme of discriminatie te maken. Ik wil samenwerken met mensen die ook zulke dingen meemaken. Dat we kunnen samenkomen en organisch creëren, vind ik belangrijk.

 

Adel en Absa, wat betekent succes voor jullie?

Absa: Blij zijn met mijn werk. Iets in je hoofd hebben en dat prima kunnen visualiseren, dat wil ik graag kunnen bereiken.

Adel: Bij mij gaat het veel meer om het proces. Ik moet dingen kunnen creëren. Wat er nadien mee gebeurt, dat maakt me niet zoveel uit. De ruimte om mijn ding te kunnen doen, dat is succes.

Absa: Ik hecht ook meer belang aan het proces dan aan het resultaat, want door het proces en door te experimenteren leer je.

 

Je kan je als kunstenaar vandaag niet meer beperken tot één medium.

 

Hoe proberen jullie in je werk te groeien?

Adel: Ik probeer met een open blik te kijken naar dingen en ik probeer conversaties te voeren met andere artiesten. Ik kan me niet te lang vastpinnen op één ding. Ik moet kunnen zigzaggen. Daar krijg ik commentaar op. ‘Je kan pas een gedisciplineerde artiest zijn als je je op één ding focust’. Maar dat vind ik bullshit van een vroegere generatie artiesten.

Absa: Ik denk dat er nog te veel gefocust wordt op de traditionele combinaties van de kunsten. Maar we zijn verder gegaan, we moeten die regeltjes kunnen loslaten. Je kan je als kunstenaar vandaag niet meer beperken tot één medium.

Adel: Ik denk dat het tijd is voor nieuwe kunst. We zitten in een tijd waarin je de dingen niet meer in hokjes kan plaatsen. Alles is beschikbaar, dus mensen voegen dingen samen. We zijn in zo’n hybride kunstwereld terechtgekomen dat het raar is dat de ministers zeggen dat de kunst vroeger mooier was.

Absa: Dat is een vergelijking die je niet kan maken.

Adel: We moeten stoppen met hokjes-denken en bekijken en beleven wat artiesten nu maken, want dat is echt belangrijk.