GENERATIE BINDINGSANGST

18 mei 2018 - 31 mei 2018
KOPLAND // Amerikalei 128 // 2000 Antwerpen

Ook in mei wordt onze Artspace in KOPLAND weer ingepalmd door enkele intrigerende beloften. Kunstenaars  Mathilde TimmermanDaphne Okon en Nathan Cha lazen in Kafka’s kortverhaal Nachts een scenario om de tijd om te buigen tot een performance die hun uiteenlopende achtergronden, kunstvormen en ambachten samensmelt. De collaboratie maakt deel uit van een achtdelige reeks, waarbij elke performance zich een weg snuistert door de bibliografie van de Praagse auteur.

 

DAPHNE OKON: fotografie en vrije kunsten
MATHILDE TIMMERMAN: kostuumontwerp
NATHAN CHA: mode- en productontwikkeling, hoedenmaker

 

Aan de hand van Kafka’s verzen onderzoekt het trio hoe onze kosmopolische generatie omgaat met zaken als tijd, verbintenis en vervreemding. In tegenstelling tot het onstuitbare fanatisme waarmee we onze vluchtige weekends – onder voorbehoud – volplannen, willen ze het publiek laten stilstaan en het momentane ervaren in al haar hoekigheid.

 

Hoe beïnvloedt de veelheid aan disciplines de samenwerking?

NATHAN: Het interessante aan deze samenwerking is het feit dat we alle drie zo verschillend zijn. We hebben elk onze eigen verhalen, maar daarnaast ook een gedeeld begrip van wat we willen doen en vertellen, wat die verschillen vanzelf overstijgt.
DAPHNE: We hebben vrijwel meteen besloten om naar een performance toe te werken. Het is belangrijk dat je in dezelfde headspace zit als je aan een collectief verhaal werkt.

 

Kan je al iets meer vertellen over het project?

MATHILDE: We willen hierover nog niet teveel kwijt, maar we zijn vertrokken van Kafka’s kortverhaal Nachts, geschreven in de jaren 20. Het telt slechts enkele verzen, maar je moet het een paar honderd keer lezen om de juiste sensibiliteit te vatten. Die betekenislagen vormen de motivatie achter de performance, waar we de toeschouwers willen uitnodigen om tijd met ons door te brengen. We willen iets vertellen over hoe wij het verhaal interpreteren, maar ook in bredere zin naar het dagelijks leven kijken.
NATHAN: Los daarvan gaat performance art automatisch over verbintenissen aangaan, over aanwezig zijn op een bepaald moment en een bepaalde plaats. Ik denk dat het heel eigen is aan onze generatie om je nergens aan vast te pinnen maar je opties open te houden. We vragen de toeschouwer in feite een actieve verbintenis aan te gaan en onderdeel te worden van onze inspiratie, werkmethodiek en visie.
DAPHNE: We spelen met het idee om de tijd te kunnen incapsuleren in een ruimte waar ze stil kan staan. Zeker vandaag de dag waar alles zo snel voorbijgaat en je elkaar weinig tijd kan schenken, willen we die directheid vatten door een performance. Juist omdat, naar ons gevoel, beelden en video dit niet kan vatten.
MATHILDE: Daarnaast willen we ook onderzoeken hoe de tekst vandaag nog standhoudt. We willen een treffend beeld schetsen over die vluchtige manier waarmee we omgaan met verbintenissen.

 

Wat was je intuïtie bij Kafka’s verhaal?

NATHAN: Kafka schreef de tekst in tijden van maatschappelijke veranderingen, die gepaard gingen met politiek tumult. We wilden die energie gebruiken om naar de generatie van nu te kijken en in dialoog te gaan over deze elementen.
MATHILDE: Kafka had een grote affiniteit met eenzaamheid en vervreemding, maar ook de absurditeit van het menselijk bestaan. In het kortverhaal gaat het ook over het belang van een observator, als een soort wachter die van buitenaf gadeslaat.
DAPHNE: Dat motief of die figuur van een observator willen we ook meenemen in de performance. We moeten nog veel zaken uitpluizen, maar in die zin is video ook een rake manier om met het publiek te communiceren.

 

Beschouwen jullie collaboraties als een manier om praktische obstakels te omzeilen?

MATHILDE: Ik denk altijd dat als je iets heel graag wil, er alles voor geeft en blijft geloven, dat het geluk dan zal meezitten en je de juiste mensen tegenkomt. Dat maakt deze initiatieven ook zo belangrijk om like-minded mensen te ontmoeten.
NATHAN: Maakt niet uit waar je bent, als je je eigen ruimte hebt, word je meer onafhankelijk en ben je minder vatbaar voor beperkingen van buitenaf. De initiatieven die gedragen worden door een gemeenschap hebben een sterke verenigende factor waaruit heel veel kansen ontstaan…

 

Het eindresultaat van het beeldend onderzoek van deze drie kunstenaars zal vanaf 18 mei t.e.m. 31 mei te bezichtigen zijn in onze Artspace.

Residentie: 1 mei – 17 mei
Vernissage: 18 mei 19u – 22u
Openingsuren: vrij-zat-zon van 13u / 14u- 18u
Finissage: 31 mei van 13u – 18u